The Woman is Perfected. Sylvia Plath

PlathForever-2012-single-duo-v1

Jej poezja jest bezlitosna i do bólu precyzyjna. Być może ona też taka była. Na pewno była genialną poetką. Według mnie – największą. I największy miała na mnie wpływ.

Sylvia Plath. Jej herstoria elektryzowała mnie od nastoletniości. Ogromnie utalentowana, debiutowała w wieku ośmiu lat, od jedenastego roku życia pisała dziennik. Była absolwentką Smith College i Uniwersytetu Cambridge, stypendystką Fullbrighta. Od najmłodszych lat zmagała się z depresją. Jej surowy, wymagający ojciec, Otton Plath, umarł, kiedy miała osiem lat. Relacje z matką, Aurelią Plath z d. Schober, były trudne, rzadko wspierające, często obciążające. Pisała wiersze, dziennik, listy do matki, opublikowała powieść Szklany klosz. Tuż przed śmiercią napisała genialny tom Ariel. Pokochała poetę Teda Hughesa, który za jej życia zdobył znacznie większe uznanie, a po jej śmierci zdobył wielkie pieniądze za jej twórczość.

Była doskonała, musiała być najlepsza we wszystkim. Słucham czasem nagrań, na których odczytuje swoje wiersze. Ma ostry, zdecydowany głos, słyszę w nim determinację, siłę, ambicję. Mój ulubiony fragment to kilka ostatnich wersów utworu Amnesiac, kiedy Sylvia mocnym głosem niemal wykrzykuje: O sister, mother, wife, / Sweet Lethe is my life. / I am never, never, never coming home!

Za każdym razem, kiedy jestem w Londynie, odwiedzam 23 Fitzroy Road. To było już pięćdziesiąt lat temu… Sylvia nie przetrwała zimy. Właśnie tak o tym myślę. Ledwo przekroczyła trzydziestkę. Mam już kilka lat więcej. Trzydziestka była dla mnie ważnym punktem, „wiekiem Sylvii Plath”, do przekroczenia, do przeżycia. Zmieniło się niewiele, jej brutalne, okrutne wiersze wciąż najtrafniej opisują mój świat.

ef

One thought on “The Woman is Perfected. Sylvia Plath

Skomentuj

